مقاله

درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم

درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم

درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم

 

در این مقاله درباره پوست کف سر چرب و خشک و شوره ای مرتبط به آن صحبت میکنیم

آشنایی با پوست سر چرب و خشک مقدمه ای است تا بدانیم کدام مسیر را برای درمان شوره باید انتخاب کنیم

در این مسیر پس از تشخیص نوع موی خود به روش های درمانی مناسب فرد میپردازیم

در نهایت به بررسی روش های سنتی میپردازیم

 

مقدمه

موی هر انسان از فاکتورهای زیبایی او ست و اهمیت آن به قدری در چهره هر فرد مهم است که با اولین نشانه های ریزش ، چربی ، خشکی ، شوره دچار اضطراب و نگرانی می شود.

مو میتواند انسان را شیک و مرتب یا خسته و اشفته نشان دهد. فرقی نمیکند مو خشک باشد یا چرب و فر باشد یا صاف. در هر صورت بهتر است ، اصول اولیه  مراقبت از موی سر را بدانیم . در غیر این صورت مو آسیب میبیند و ترمیم موهای آسیب دیده به مراتب دشوارتر از پیشگیری ازآسیب است. لذا برای داشتن یک موی سالم نیاز است که با ساختار مو و محصولات مرتبط با آن شناخت اصولی تری داشته باشیم .

مهمترین اصل مراقبت  از مو استفاده صحیح از یک شوینده مناسب و سازگار با پوست سر می باشد .

 

به طور کلی پوست کف سر انسان به 2 دسته اصلی چرب و خشک تقسیم میشود

 

موهای چرب

حتی بدون دست زدن به موها هم می توانید چرب بودن آن را تشخیص دهید. این موها در ابتدا براق تر از موهای معمولی هستند ولی خیلی زود مات و کدر می شوند. در اغلب موارد به همراه موی چرب، شوره سر چرب نیز دیده می شود که یک مشکل جدی است. ترشح زیاد از حد غدد چربی زیر پوست سر در برخی مواقع بسیار زیاد است و این علاوه بر تغییر در ظاهر موها مشکلاتی را به وجود می آورد. از جمله اینکه خارش سر در این افراد خیلی زیادتر است.

یکی راه های ظاهری تشخیص موی چرب در افراد به این گونه میباشد که : نیاز به استحمام روزانه دارند و پس گذشتن 1 روز مو ها کاملا چرب میشوند.

موهای چرب به خوبی حالت نمی گیرند و به نظر، کم پشت تر دیده می شوند. چربی زیاد تارهای مو را سنگین می کند و موها به کف سر می چسبند. روغن اضافی پوست سر کثیفی و گرد و غبار را در خود نگه می دارد و باعث تجمع چربی و آلودگی می شود. در این وضعیت موها دچار ریزش می شوند و حجم مو واقعا کمتر می شود.

درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم

موهای خشک

موی اغلب بانوان از این نوع است زیرا استفاده از دکلره و رنگ موهای شیمیایی بسیار رایج شده. این موها موقع شانه زدن خرد شده و می ریزند. موهای خشک بسیار زبر و شکننده تر هستند. این موها حالت نمی گیرند و غیر قابل کنترل هستند. معمولا بعد از بیدار شدن از خواب، شاهد گره های مو نیز هستید.

بر خلاف موهای چرب، میزان ترشح غدد چربی در پوست سر این افراد کم شده است. با کاهش دفعات شستشو و شامپو زدن به موهایتان لطف زیادی می کنید. هفته ای یک بار این موها را با آب ولرم و شامپوی مخصوص بشویید. استفاده از نرم کننده و روغن های گیاهی هم فراموش نشود.

از دیگر انواع جنس مو می توان به موهای آسیب دیده و موهای مختلط اشاره کرد که در بسیاری از افراد دیده می شود. برای درمان موهای آسیب دیده باید به مراکز تخصصی مو مراجعه کنید و با روش های نوین، مشکلات مو را برطرف کرده و موها را ترمیم و احیا کنید.

درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم

 

شوره چیست

پوست انسان در خارجی ترین سطح خود به دلیل داشتن کراتین مدام در حال بازسازی سلولی است و این بدین معناست که در تماس مداوم با فضای اطراف پوست خارجی (اپیدرم) در لایه بیرونی از بین میروند و نیاز به جایگزینی دارند . این بازسازی در تمام سطح بدن وجود دارد ولی هنگامی که در اسکالپ سر به دلیلی ، این روند مرگ سلولی افزایش پیدا کند به شکل ذرات قابل دیدن یا به اصطلاح شوره سر پدید می آید .

علل شوره سر

شوره سر علتهای مختلفی دارد ولی نوع خشک یا چرب آن بستگی به نوع پوست سر دارد .

از دلایل اصلی ایجاد شوره موارد زیر می باشد

  • اختلال در سیستم هورمونی
  • تغذیه نامناسب و ناهماهنگ
  • مصرف دخانیات
  • استرس به ویژه در دوره های مداوم و شدید
  • کامل نبودن شستشوی سر و باقی مانده مواد شوینده روی پوست سر
  • رشد نوعی قارچ به نام مالاسزیا فورفور
  • بیماری های زمینه ای مثل پارکینسون یا برخی بیماری های عصبی و افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند

به دلیل سبک زندگی امروزه و ابتلا خیلی از افراد به موارد فوق بیماری شوره در بسیاری از افراد دیده میشود .

آنچه تولید کنندگان شوینده ها در طی این سالها در ترکیبات ضد شوره ها استفاده کردند غالبا از ترکیب کلیمبازول و کتاکنازول بوده که به عنوان عامل ضد قارچ بسیار موثر بوده اما بزرگترین ایراد این ترکیبات وابستگی به مصرف می باشد

به این معنی که در زمان استفاده نتیجه مطلوب است اما به محض قطع آن شوره بازگشت داشته و حتی بیشتر از قبل نمایان میشود بنابراین نمیتوان ان را درمان شوره دانست و فقط این اعتیاد را برای مصرف کننده به وجود میاورد تا فقط از آن محصول مصرف کند و متاسفانه در بعضی از برندها این روند تولید یک سیاست برای وفاداری مصرف کننده بدون در نظرگرفتن نیاز و عوارض بعد ازآن می باشد .

 

شوره به دو شکل خشک یا چرب بروز میکند

شوره خشک :

این دسته از شوره ها قابل دیدن و به شکل لایه هایی از پوست سر می باشند وبیشتر آنها در فرق سر پدیدار میشوند  و رنگ سفید ، مسطح و به آسانی جدا شونده هستند. بیشتر کسانی که به این نوع شوره دچار میشوند موهای خشکی دارند . در بیشتر موارد سبب خارش آزار دهنده ای میشوند و خارندان آن روند افزایش و تکثیر شان را تندتر میکند. همچنین خارش آنها سبب ملتهب شدن پوست سر و تلاش بیشتر پوست برای نوسازی و در نتیجه افزایش شوره می شود.

شوره چرب :

ذرات کوچکتر ، گردتر و کمی زرد رنگ هستند. به صورت ذرات چربی به پوست سر چسبیده و جدا کردن آن ها سخت تر و باعث زخم شدن پوست  میشود که موجب  احساس خارش زیادی میشود و اغلب نشانی از ریزش مو می باشد با توجه به این نکته از خارش سر در در شوره چرب باید اکیدا پرهیز شود. در کل این ذرات زرد رنگ و چرب هستند و به پوسته سر چسبیده اند. و در بسیاری از موارد از زیر پوست سر ایجاد میشود.

پیشنهاد مجله تی پوست برای جلوگیری و درمان شوره سر

چنان مشکل شوره سر در شما شدید و حاد میباشد بهتر از ابتدا از شامپو های درمانی ( کتوکونازول – سیلنیوم سولفات – پرتینیوم زینک) استفاده کنید

این شامپو در خانواده محصولات ضد قارچ و ضد التهاب قوی پوست سر محسوب میباشد

توجه : استفاده بیش از 2 هفته از این شامپو ها ( به صورت 1 روز درمیان ) باعث عوارض زیر میباشد 

ریزش شدید ، از بین رفتن کوتیکول مو ، وابستگی درمانی که توسط پزشکان منع مصرف طولانی دارد


برای کنترل شوره سر پس از گذراندن دوره حاد از شامپو های ضد شوره مناسب با جنس پوست سر استفاده نمایید

شوره سر به طور کلی درمان قطعی ندارد و باید کنترل شود
پس از رفع کامل شوره سر باید استفاده از شامپو های ضد شوره را حداقل هفته 1 در روتین موی خود قرار دهید

 

روش های درمان خانگی درمان شوره سر

روغن چای

روغن درخت چای یک روغن اساسی است که از درخت چای (Melaleuca alternifolia) گرفته می‌شود. از نظر تاریخی، مردم از روغن درخت چای برای درمان انواع بیماری‌ها مانند آکنه، درمان پای ورزشکاران و درماتیت استفاده می‌کردند. روغن درخت چای حاوی ترکیبی به نام ترپینن-4-ال است که دارای خواص ضد میکروبی قدرتمند است. ترپینن-4-ال با مهار رشد قارچ‌ها و باکتری‌های پوست سر، به کاهش شوره کمک می‌کند. مالیدن روغن درخت چای به طور مستقیم روی پوست سر می‌تواند باعث ایجاد التهاب یا بثورات شود، بنابراین افرادی که می‌خواهند از روغن درخت چای برای درمان شوره سر استفاده کنند، می‌توانند با افزودن چند قطره از این روغن به شامپوی معمولی خود این کار را انجام بدهند.

روغن درخت لیمو

به طور سنتی، مردم از روغن علف لیمو و علف لیمو برای درمان مشکلات گوارشی، کاهش فشار خون و کاهش استرس استفاده می‌کردند. روغن درخت لیمو دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش علائم شوره سر کمک کند. مانند روغن درخت چای، اگر این روغن را هم مستقیما روی پوست قرار دهد، ممکن است باعث تحریک یا واکنش‌های آلرژیک شود. شما می‌توانید روغن علف لیمو را با آب رقیق کنید یا چند قطره از آن را در شامپو یا نرم کننده معمولی خود ریخته و استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی پرفایده بوده و به دلیل خواص درمانیش شناخته شده است. ژل موجود در برگ‌های آلوئه ورا حاوی چندین ترکیب فعال زیستی مانند اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند شوره سر را کاهش دهند.

جوش شیرین

بی‌کربنات سدیم، که بسیاری از مردم آن را با نام جوش شیرین می‌شناسند، می‌تواند به کاهش شوره سر کمک کند. جوش شیرین لایه بردار است و قادر است سلول‌های اضافی و چربی پوست سر را از بین ببرد. جوش شیرین همچنین دارای خواص ضد قارچی است که می‌تواند به مبارزه با قارچ مولد شوره سر کمک کند. جوش شیرین سطح pH بسیار بالایی دارد که در صورت استفاده مکرر روی پوست سر، می‌تواند به پوست سر آسیب برساند. استفاده بیش از حد از جوش شیرین ممکن است روغن‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و در نهایت باعث خشکی یا تحریک آن شود، بنابراین افراد باید از آن به میزان متوسط استفاده کنند.

تغییر رژیم غذایی

درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم

غذا می‌تواند تأثیرات چشمگیری روی بدن بگذارد. اگرچه ممکن است غذا دلیل اصلی ایجاد شوره نباشد، اما قادر است علائم را بدتر کند. میوه‌ها و سبزیجات حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های ضروری هستند که می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند. یک بررسی در سال 2018 نشان داد که کمبود بیوتین می‌تواند منجر به چندین اختلال پوستی از جمله درماتیت سبورئیک شود. بیوتین که با نام ویتامین B7 نیز شناخته می‌شود، در حمایت از مو، ناخن‌ها و پوست سالم نقش دارد. غذاهای غنی از بیوتین شامل این موارد هستند:

  • جگر
  • زرده تخم مرغ
  • آجیل
  • ماهی سالمون
  • مخمر

6 مرحله برای درمان جوش و آکنه پوست چرب

پیج اینستاگرام تی پوست را دنبال کنید تا از آفر ها و جشنواره های ما مطلع شوید

درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم 
درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم
درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم
درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم درباره 2 نوع اصلی شوره بدانیم 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *